Sommarlovsdans

fredag 6 mars 2009

Två böcker om Downs syndrom

Tror jag aldrig läst en bok om DS förut, möjligtvis en, men den här veckan har jag gjort det. I lördags lånade jag två "DS böcker" på biblioteket. "Det barn vi fick" av Åsa Bryhagen. Efter flera års barnlöshet och längtan efter ett barn föds äntligen deras son. Han var inte precis det barn de hade förväntat sig. En mycket bra bok som berör och ger förståelse för hur det kan vara när man får ett handikappat barn. Vi får följa Åsa genom både sorg och glädje.
Den andra boken heter "Barn med Downs syndrom i familjeperspektiv" av Evy Kollberg. Boken är en delstudie i ett större forskningsprojekt om handikappade barn. I projektet ingår 465 familjer i Norden som har ett barn med DS. Ett syftet med projektet var att jämföra dessa familjer med familjer med enbart friska barn. Också en intressant bok men på ett annat sätt. Jag förstod att jag inte var ensam om att må som jag gör, (gick in i väggen för några år sedan). Jag insåg också att det hade varit bra om vi fått eller valt att få mer avlastning från början, inte från det att man redan var helt slut. Intressant bok med en hel del diagram och tabeller.

Inga kommentarer: