Sommarlovsdans

måndag 3 september 2007

Rätt att leva!

Vem har rätt att avgöra om vissa människor ska få leva eller inte?
Har inte handikappade lika stort värde som icke handikappade?
Vår pojke har rätt att få leva, smeka en lurvig liten kattunge, äta en god glass, se en underbar solnedgång. Jag känner mig förtvivlad över att dessa människor rensas bort som ogräs i en blommande rabatt. Låt det få växa många sorters människor i vår värld, så att den blir variationsrik och färgstark. Tänk om det bara fanns maskrosen, vad tråkigt och enformigt det skulle bli. Hur kan jag som är privilegierad att få leva, att skratta, gråta, dela minnen med goda vänner, känna glädjen över att få lära mig något nytt, möta livers med och motgångar, hur kan jag neka någon annan att få uppleva detsamma? Vår pojke och alla andra med Downs syndrom har samma rätt att få finnas till och njuta av livet som vilken annan människa som helst!


Inga kommentarer: